Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Nem rajongsz az operáért? Ezt akkor is látnod kell!

Fogalmam sincs, miért nem hallottam korábban az évek óta hatalmas sikerrel futó Operabeavató című műsorról. Egészen tavalyig „egy kő alatt éltem”, ahogy mondani szokás. Akkor viszont elmentem egy előadásra és azóta keményvonalas rajongó vagyok. Pedig korábban nem is szerettem az operát!

Őszintén bevallom, nem sokat konyítok ehhez a műfajhoz. Hosszú évekig játszottam hangszeren és becsületesen jártam szolfézsra, ami adott egy zenei alapműveltséget, de az opera valahogy soha nem vonzott. Félve írom le, hogy korábban csak egy előadást láttam az Operaházban. Ilyen szégyenletes operai múlttal felvértezve találkoztam egy cikkel, amely „a komolyzene Luke Skywalkerének” nevezte Dinyés Dániel zeneszerző-karmestert, az Operabeavató egyik főszereplőjét, és erre felkaptam fejem. játékos műelemzés, vicces sztorizgatás, humoros beszólások, ironikus kikacsintás – és mindez egy operáról? Hát ezt látnom kell! Azzal nem számoltam, hogy az évek óta futó előadássorozat elkötelezett rajongótáborral bír és telt házzal megy, úgyhogy időben kell jegyet venni rá. Így eltelt egy kis idő, mire személyesen megtapasztalhattam, miben rejlik a széria zsenialitása, azóta pedig szinte minden előadáson ott voltam, és múlt héten lelkesen vágtam bele az idei évadba, amely több újdonsággal is jelentkezik.

„Tanít, nevel, szórakoztat”

Ha esetleg valakinek kétsége lenne afelől, hogy az opera műfajáról, vagy általában a komolyzenéről lehet sziporkázóan viccesen, mindeközben bámulatosan informatívan beszélni, akkor ezt most nyugodtan elfelejtheti.

Az Operabeavató két kulcsfigurája, Dinyés Dániel és Göttinger Pál tulajdonképpen egy improvizációval és zenei betétekkel dúsított ismeretterjesztő stand up comedy-t ad elő.

Miközben a nézőközönség fetreng a nevetéstől, mintegy járulékos mellékhatásként egy csomó mindent megtudhat az operáról általánosságban, valamint egy-egy zenemű konkrét sajátosságairól is. Az alkotók olyan zenei és történeti összefüggésekre világítanak rá, amelyeket mi, laikus nézők magunktól nem vennénk észre, ezáltal pedig extra tudással párnáznak ki bennünket, amelynek birtokában valóban élvezhetővé válik egy manapság már nehezebben befogadható műfaj. Fontos, hogy semmilyen zenei előképzettség vagy operaismeret nem szükséges ahhoz, hogy jól érezzük magunkat. (De természetesen aki rendelkezik ilyennel, komplexebb élményt kaphat.)

Tiszteletteljes tiszteletlenség a színpadon

A már több mint 80 előadást megélt Operabeavató alapkoncepciója az, hogy egy adott operát elemeznek az évad egészében, jelenetről jelenetre. Az előadássorozatba bármikor be lehet kapcsolódni, minden érthető és élvezhető akkor is, ha éppen az évad utolsó előadására – és így egy adott opera zárójelenetére – csekkolunk be. (Én például pont így jártam, és így is frenetikus élmény volt.) Az elmúlt években terítékre került például a Cosi fan tutte, a Figaro házassága és a Don Giovanni Mozarttól, A sevillai borbély Rossinitől, az idei évadban pedig a Bánk bán következik. Az előadások első fele Dinyés Dánielé, aki zenei oldalról cincálja szét az aktuálisan vizsgált operarészletet, a műsor második felében pedig Göttinger Pál ezerféleképpen megrendezi és átrendezi ugyanazt a jelenetet, a jelenlévő operaénekeset instruálva. Teszik mindezt „tiszteletteljes tiszteletlenséggel”, vagyis a poénkodás mellett mindvégig egyértelmű az operával mint műfajjal szembeni alkotói odaadás és művészi alázat.

Dinyés Dániel elvarázsol

Amikor Dinyés Dániel a zongora mögött ülve a zenéről beszél, az ember azt érzi, hogy legszívesebben örökké ezt hallgatná. (Én legalábbis ezt érzem.) Dinyés mindent tud a zeneszerzőkről, a korabeli zenei ízlésről és szokásokról, a zeneművek születésének körülményeiről, sőt, egy-egy akkord születésének körülményeiről is.

Az egyik percben több száz évvel ezelőtt élt zeneszerzők leveleiből idéz, és egy-egy félmondata mögött Mariana-árok mélységű zeneelméleti és gyakorlati tudás sejlik fel, a következő pillanatban pedig lazán átköt Mozartról Britney Spearsre, hogy közérthetően szemléltessen egy zenei megoldást.

Dinyés nem átall Netflix-sorozatokkal és Monty Python-jelenetekkel példálózni annak érdekében, hogy a mai kor embere is meglássa a szépséget az operában, és kapcsolódni tudjon a műfajhoz. „A szoprán és a tenor szereti egymást, a bariton keresztbe tesz” – néha ennyire leegyszerűsített örök igazságokkal magyarázza el az opera lényegét.

Dinyés Dániel zeneszerzés szakon végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen 2006-ban. Már tanulmányai alatt a Magyar Állami Operaházban dolgozott korrepetítorként. Számos színházi produkció zeneszerzője, zenei vezetője. Évekig a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára volt. 2017-től a Budapesti Operettszínház karmestere volt, majd 2020-tól a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője. Göttinger Pál a Színház-és Filmművészeti Egyetem rendező szakán végzett 2007-ben. A prózai színházi előadások és a Magyar Rádiónak készített hangjátékok mellett rendezett operát, operettet, zenés előadásokat és magyar musical-ősbemutatókat is. Rendezői munkája mellett színészként, zenészként és színpadi szerzőként is aktív.

Göttinger Pál lehengerel

„Mekkora szövegláda!” – mondogatta félhangosan a mellettem ülő néző az egyik előadás alatt Göttinger Pál rendezőre utalva, aki százhúsz körmondat per perc átlaggal dolgozik, és egy levegővétellel el tudja hadarni egy tíz évvel korábbi rendezése teljes próbafolyamatát.

Az a típus, aki bekapcsol magán egy gombot, és akármeddig tud beszélni, rendkívül szórakoztatóan.

Különböző rendezői koncepciókat próbál ki az adott jelenet kapcsán, így ugyanazt az operarészletet láthatjuk tragikusan, komikusan és tragikomikusan, visszafogottan és eltúlozva, vagy éppen a végtelenségig karikírozva. Emellett arra is jut ideje, hogy izgalmas kulisszatitkokat meséljen a színházról, beavasson a színészek és operaénekesek lelkivilágába, és nem utolsó sorban fénysebességgel szórja a poénokat.
hirdetés

Operaénekesek civilben

Természetesen az előadás nélkülözhetetlen szereplői a kiváló operaénekesek – visszatérő vendég például a Kossuth-díjas Kolonits Klára, valamint Cseh Antal és Gábor Géza – , akik eléneklik az operarészleteket és lelkesen végrehajtják Göttinger szokatlan rendezői utasításait. Az operaénekesekkel kapcsolatban belénk ivódott sztereotípiáknak – komoly hölgyek nehéz, suhogó bársonyokban és tekintélyt parancsoló urak elegáns kosztümökben – itt nyoma sincs. Kapucnis pulcsis, farmeres, mosolygós fiatal és középkorú művészeket látunk, akik látványosan élvezik a sarkából kifordított nyilvános próbát, és a háttérben vihognak a poénokon, amikor épp nincs feladatuk. Élmény nézni, mennyire partnerek a mókázásban, és ők maguk is milyen felszabadultan játszanak, miközben sokszor elképesztően nehéz dallamokat énekelnek el újra és újra.

A rendező közbeszól

Az idei évadban a „klasszikus” Operabeavatót menedzselő Delta Produkció egy új sorozatot is indított. A rendező közbeszól címen futó széria egy olyan Operabeavató-alfaj, amely nem egyetlen mű végigtárgyalását tűzi ki célul, hanem egy-egy hívószó (az operajátszás alapfogalmai, például hazugság, szenvedély, álruha, gyilkosság) köré épül, az adott este témájához választva részleteket a teljes operairodalomból. A múlt heti első előadás a veszekedés témája köré épült, és a két ügyeletes operaénekes, Horák Renáta és Erdős Attila annyira komolyan vette komolytalan feladatát, hogy még pohár is tört a színpadon. Bár a koncepció más, mint a megszokott, a humor változatlan, és lehetőségünk volt több operáról is érdekességeket megtudni. Üdítő látvány volt a nézőtér összetétele, amely a szokásos statisztikát hozta:

minden korosztály képviseltette magát, a 14 év körüli kamaszok ugyanúgy élvezték az előadást, mint a szüleik vagy az idős nézők.

A rendező közbeszól című sorozat az Operabeavató eredeti helyszínén, a 6szín Teátrumban látható, a következő előadás október 3-án lesz. A Bánk bán egész évadon át tartó elemzése pedig új helyszínen, a Magyar Zene Házában debütál szeptember 26-án.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.