Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

FÖLDÖNTÚLI HATALMAK

Dinyés Dániel a Jób könyvéről és a Bánk bán operabeavatóról

Nagypénteken, április 7-én este a Dargay Marcell-Dinyés Dániel-Futó Balázs szerzőhármas Jób könyve című oratóriumát mutatják be a Magyar Zene Házában. A közös alkotásról, a bibliai történet időszerűségéről Dinyés Dániel zeneszerzőt, karmestert kérdeztük.  

Önök hárman régóta barátok, és zeneszerzőként sem ez az első közös munkájuk. Most miért pont az ószövetségi Jób történetére esett a választásuk?

Valóban, régről ismerjük egymást, Marcival már a konziban osztálytársak voltunk, Balázs pedig a Zeneakadémián csatlakozott, és bár később másfelé vitt az utunk, a barátság és a szakmai kapcsolat megmaradt. Nagyon sok mindent köszönhetünk egymásnak: gondolatokat, a zenéhez való hozzáállást, ismeretanyagot, és mindig kíváncsiak voltunk egymás munkáira is. Régóta érlelődött már, hogy újra együtt kellene dolgoznunk, és amikor a demokrácia elvét követve megkérdeztük egymástól, hogy ki mit szeretne, Balázs említette, hogy régi vágya Jóbbal foglalkozni. Mi pedig elfogadtuk.

Jób könyvének üzenete meglehetősen összetett. Mit jelenthet a mai kor emberének ez az ószövetségi történet? Hogyan tették fogyaszthatóvá a bibliai szöveget?

Jób története egy tanmese, tulajdonképpen az ember belső viaskodása a hittel, a hit létével, azzal, hogy mit is jelent hinni. És teljesen mindegy, hogy a keresztény hitről van-e szó, vagy a buddhistákról vagy a zsidókról. Hogy lehet-e hinni akkor is, ha az embert egymás után sújtják súlyosabbnál súlyosabb csapások? Párbeszéd Isten és Sátán között arról, hogy mit jelent a szabad akarat? Úgy gondolom, hogy Jób története ma még aktuálisabb, mert a hit a mai világban elveszett, de legalábbis elveszni látszik. A szöveget illetően Mátrai Diána nagyon komoly dramaturgiai munkát végzett, mert nemcsak arra figyelt, hogy miről szól a történet, hanem átírta a nyelvezetét úgy, hogy érthetővé váljon a ma emberének, de közben mégis megőrizzen valamit a bibliai veretességből is.

Hárman jegyzik a zeneművet, de vajon mit jelentett ez a munkamegosztásban?

Felosztottuk, hogy ki mit ír meg, az áriákat, duetteket, tercetteket, illetve megbeszéltük, hogy ki mit hangszerel. Jób például nekem jutott, a másik két szereplő pedig Marcinak és Balázsnak, és most ezeket próbáljuk különféle zeneszerzés-technikákkal összeilleszteni.

Ezek szerint három szereplő lesz. Mire számítsunk még: zenekarra, kórusra?

Kórus nem lesz, és kicsit zanzásítottuk a történetet. Jób a központi alak, rajta kívül két barát jelenik meg, akik közül az egyikre mi úgy tekintünk, mint az Istenre, a másikra pedig, mint a Sátánra. Tehát három énekes és egy kamaraegyüttes lesz a színpadon. Az eredeti történetben többen szerepelnek, de ott is érezhető a három barát esetében, akik meglátogatják Jóbot, hogy ki az, aki Isten mellett érvel, és ki az, aki a kísértések mellett. Ezért gondoltuk úgy, hogy összevonjuk a karaktereket, mondjuk az Isten és a Sátán képére, így mutatva meg azt is, ahogy két földöntúli hatalom játszadozik az emberiséggel.

Jób könyvének van a zeneirodalomban egyéb feldolgozása?

Beszélgettünk róla, hogy tud-e bárki Jób témájú zeneműről, és – bár arra jutottunk, hogy senkinek sincs emlékképe róla – kizártnak tartjuk, hogy a reneszánsz vagy barokk korban ne született volna feldolgozása ennek a bibliai témának.

És az olyan híres, nagy oratóriumok, mint mondjuk a Paulus Mendelssohn-tól, a Messiás vagy a Júdás Makkabeus Händeltől, szolgáltak mintaként az alkotásban?

Jó lenne egyszer ilyen hatalmas oratóriumot írni, de annak tetemes költségei vannak. Persze, valamennyire minden oratórium szolgál valamiféle előképül, de a Jób könyve inkább hasonlít egy kantáta méretéhez, úgyhogy, ha előképet keresünk, akkor Bachnál érdemes kutatni.

Ön más módon is kapcsolódik a Magyar Zene Házához: múlt ősz óta Göttinger Pál rendezővel itt tartják azt a 10 részes operabeavató-sorozatot, melynek a Bánk bán a témája. Miben különbözik ez a széria a korábbiaktól?

Abban, hogy ez az első nem Mozart-opera, amit operabeavató sorozatban mutatunk be. Mozart operái (Così fan tutte, Szöktetés a szerájból, Figaro házassága, Don Giovanni) rettentően jól elemezhetők, és azoknak is könnyen befogadhatók, akik még nem találkoztak az opera műfajával. Erkel Ferenchez azonban mély levegőt kell venni, hiszen a Bánk bán, bármit is teszünk vele, azonnal belüggyé válik Magyarországon, és ezzel nincs is semmi gond. Drámai szempontból – és főleg, hogy ott van a háttérben Katona József színműve – ismerősebbnek érezzük Erkel művét, mint a Mozart-operákat, ugyanakkor zenei szempontból mélyebben el kell magyarázni, mert nem feltétlenül a Bánk bán az a mű, amit egy először operába menő ember megnéz. De úgy érezzük, hogy a Magyar Zene Házában adekvát helyre került.

Egy operabeavatón egy-egy jelenet a közönség szeme láttára áll össze a színpadon. Kellett változtatni ezen a módszeren a Bánk bánnál?

Nem változtattunk. Sok éves tapasztalatunk, és ez a Bánk bánnál is így van, hogy a közönség szereti látni, hogy ott a helyszínen születik meg az adott részlet az operából. Tulajdonképpen improvizálunk a színpadon, többféleképpen kipróbálunk bizonyos jeleneteket, vagyis ugyanaz zajlik, mint egy próbán. Ugyanakkor tét nélkül tudjuk megtenni mindazt, amit egy próbán nem. És nekünk mindig ugyanolyan izgalmas, hogy mi jön ki a végére, mint a közönségnek. Ehhez nagyfokú nyitottság és kíváncsiság kell a nézők és az énekesek részéről is. Egy operabeavató előadás minden alkalommal közös játék az énekesekkel, akik sokszor olyan dolgokat csinálnak meg a színpadon, amiket el se tudtunk volna képzelni. A közönség pedig a Bánk bánnál is ugyanúgy nevet, ugyanúgy megrendül, a végén pedig ugyanúgy tapsol, mint bármelyik Mozart-opera esetében.

interjú: Nagy Viktória






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.