Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

„MÁR RÉG ANDRÁSÉ AZ EGÉSZ” – GÖTTINGER PÁL A CSEMEGEPULTOS NAPLÓJÁRÓL

Göttinger Pál rendezőt kérdeztük A csemegepultos naplója 200. előadása kapcsán, de már a következő ősbemutató, A nulladik perc is szóba került.

Emlékszel-e arra, hogyan készültél 200 előadással ezelőtt, A csemegepultos naplója premierjére?

Hogyne, élénken. A felkészülés asztali része kizárólag szövegezésből állt – az előadásból magából csak a játékteret találtuk ki előre, de az egyes történésekből semmit. Azok mind próbán születtek, hármunk közös invenciójaként (Ötvös András, Schneider Jankó és Göttinger Pál – a szerk.). Szóval előre csak a szöveg volt a kulcskérdés, de ott is volt már nekem egy irodalmi felolvasáshoz készített korábbi változatom, szóval nem kellett nulláról indulni. A kompakt, maga körül forgó játékteret Szalai József kaposvári szcenikus csinálta, az eszközöket Hordós András válogatta össze. Aztán ezzel az egésszel (emlékszem, nagy húsos ládákba volt minden pakolva) bezárkóztunk a Jurányiban a kamaraterembe, és ki se jöttünk, csak mikor pár héttel később Földvárra kellett menni, ahol az első bemutató volt. Memlaur Imre világította, de túl korán voltunk, nem volt még elég sötét, közben meg a főpróbán szakadt az eső, a nézők egy ponyva alatt ülve is áztak, és ahogy verte a ponyvát az eső, nem is hallottak semmit. Lényegében feladtuk, beültünk sörözni utána, és megbeszéltük, hogy végünk van. Aztán másnap gyönyörű, tiszta volt az este, ragyogott a díszlet, sivítva nevettek az emberek, és akkor egy nagy levegőt vett és felszállt az egész, elszabadult, és azóta is röpül. Nagyszerű érzés volt az út hazafelé.

És most hogyan készültél a jubileumra?

Sehogy. Már rég az Andrásé ez az egész, nem szokott vele teendőm lenni, nem is hiányzik. A munkám a premieren véget ért. Örülök, ha az, ami minket akkor megnevettetett vagy megríkatott, ma is működésbe tud lépni, teljesen más embereknek, teljesen más közegben, szinte egy másik korban. Nekem az egy szívderítő gondolat, hogy még ha messze is vagyok, akkor is tudom, hogy most az ország másik végében valahol százötven ember épp az én vicceimen nevet, az én kedvenc zenéimet hallgatja, az én felnőtté válási problémáimban osztozik. Szóval most csak úgy készültem a kétszázadikra, hogy rohantam oda Szegedről, hogy még elcsípjem a tapsrendet, és hogy oda tudjak mindenkinek köszönni, miután kiment a közönség.

László Zsolt azt mondta A szív hídjai 150. előadása kapcsán készült kisfilmben, hogy a második-harmadik évben érezték, hogy benne van az előadásban a hosszú széria. Neked voltak erre vonatkozó megérzéseid A csemegepultos naplójánál?

Igen, lehetett érezni, és rögtön. Érdekes, mert a másik ilyen, már jóval 200 fölötti monodráma-szériámnál, a Telefondoktornál várni kellett pár évet. El kellett jutni a Tháliáig, és még ott is hallgatni pár évnyi vastapsot, mire a szorongás elmúlt, és világos lett, hogy benne lesz a sok. A Csemegepultosnál viszont azonnal lehetett tudni. Azért érdekes ez, mert míg a Telefondoktor egy igazi bohózat (arra szokás mondani, hogy örökké fog menni), a Csemegepultos sokkal kevésbé műfaji, kevésbé vegytiszta, sem a bulvárba, sem a magasirodalomba, sem a szórakoztató, sem a művésszínházba nem passzol. Sem a szöveg, sem az alakítás. És mégis, egy ennyire sajátos dolognál is érezni lehetett ezt, rögtön a legelején. Persze ez nem nagyon titokzatos: a kulcs nyilván az akkor Andrissal és Jankóval együtt töltött idő szuper szellemi-lelki kémiája, ami tíz évvel később is érezhető minden mondaton – illetve András kivételes minőségű, a százával mérhető előadásszám után sem erodálódó színészete.

Hányszor láttad 8,5 év alatt az előadást, és tapasztaltál-e változást?

Tizenhatszor, legutóbb akkor, amikor SzínházTV-vel felvettük a pandémia idején, 2020 végén. Persze, változik. Én bátorítom is az ilyesmit, pedig sok színész elég rosszul viseli (főleg az operaénekesek). Kifejezetten erőltetem, hogy életre kelő, mindig változó részletek legyenek benne. A kivételesen jó színész egyik csalhatatlan mérőeszköze ez szerintem (a magabiztos blattolás mellett): hogy képes mindig mást csinálni a jelenetekben, a szereplője mély megértéséből fakadóan, anélkül, hogy az eredeti elképzelés csorbulna. A gyenge színész olyankor szétveri, amit elterveztünk. A jó színész újra és újra életre kelti. A jeleneteket kétszázadszor is úgy intézi, hogy először történjenek meg. Andris az utóbbi. Örülök a változásoknak, amiket persze kiszúrok azonnal, fél füllel is meghallom. Sosem tévedések, sosem mennek szembe semmivel. Mindegyik ajándék.

A pályádon mérföldkőnek számít?

Én inkább a rossz dolgokat, a csapásokat tartom számon mérföldkő gyanánt, egyszerűen ilyen mentalitású korba születtem. A Rádió megszűnése, a Komédium megszűnése, a Merlin megszűnése, a Bárka megszűnése, a tao eltörlése, satöbbi. Ezek a mérföldköveim. A jó dolgokat ajándéknak veszem inkább, kegyelemnek. Örülök nekik, de nincs minden másképp onnantól. Persze ha az Ötvössel együtt maradtunk volna (aki a diploma-előadásomat is főszerepelte még a Merlinben, és akivel előtte, az egyetemen is csináltunk már monodrámát Halász Péter kurzusán), és még sok, ugyanilyen összecsillogásból táplálkozó előadást tudtunk volna összehozni, akkor minden másképp lett volna – és akkor biztos könnyebb lenne pont erre a közös munkára mérföldkőként gondolnom, mert bár nem ezzel kezdődött, de vitán felül ez ment a legnagyobbat. De nem így lett, pedig később is dolgoztunk együtt, mégis... elsodródtunk. Majd összesodródunk megint. Nem aggódom.

Az Orlai Produkció egyik állandó rendezője vagy, de íróként itt A nulladik perccel debütálsz. A bemutató júniusban lesz, Pötyi néni rendőrségi vallomásának részletét már ismerjük. Ezen túl elárulsz még valamit a darabról?

Ez egy Puccini-parafrázis, egy házasfelek között játszódó szerelmi történet. Párizsban játszódik, 1900-ban, amikor az emberiséget olyan elemi erejű optimizmus járta át, amilyet a történelem során azelőtt és azóta sem lehetett érezni soha, és ami utólag (az épp akkor kezdődő 20. századot már ismerve utólag) egészen szívfacsaró, de közben mulatságos is. Ha a szívünk mélyére nézünk: mióta élünk, tényleg mindig minden rosszabb lett? Vagy jobb? Vagy egyik sem? Ezek a saját gondolataink is lehetnének, különösen nekem, aki most vagyok negyven éves, tehát lényegében ez most itt az aranykor. Szóval mostani fejjel gondolkodó szereplők vannak benne, hiába a történelmi díszlet. Egy szerethető, könnyű kezű, szelíd és játékos, történetmesélő előadást készítünk elő - aztán meglátjuk. Nagyon várom.








MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.