Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Kalózhajó 175 év késéssel

VERDI ŐSBEMUTATÓ SZEGEDENMÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

Giuseppe Verdi 13. operája nem éppen szerencsétlen alkotás, de nem is tartozik a mester legsikerültebb művei közé. Talán nem véletlen, hogy a komponista elbliccelte az 1848-as trieszti ősbemutatót, ahol egyébként a darab nem aratott sikert. A tengerek vitéze eddig elkerülte a magyar színpadokat, és mostani produkció is egy balszerencsének köszönheti létrejöttét: az eredetileg tervezett Falstaff címszereplő nélkül maradt, ezt cserélték fel ezzel a ritkasággal.

Az életműben A kalózt közvetlenül megelőző Macbeth nem csak sokkal népszerűbb, de tele van merész újításokkal: a címszereplő Tőrmonológja, Macbeth báli látomása vagy a Lady alvajáró-jelenete mind-mind a műfaj vakmerő továbbfejlesztése. Ehhez képest A kalóz a bel canto sémák erőteljes fölmondása, szépmívű cavatinák, száguldó cabaletták ügyes füzére, de semmi igazán eredi, és új nincs benne.

Ami nem volna baj. A fő baj az, hogy Byron eredeti költeménye nem túl jó drámai alapanyag, s ezért Verdi képzeletét sem ajzotta föl igazán. A történetet ő maga nevezte „unalmasnak és színházilag hatástalannak”. A hősök karaktere bizonytalan, amit nem szabad összetéveszteni a nagyszabású színpadi személyiségek többértelműségével és fejlődésével. A címszereplőről nem derül ki pontosan miért indul csatába, párjához pedig mintha inkább betyárbecsületből lenne hűséges, semmint lángoló szerelme miatt. Legalábbis a perzselő szenvedély nincs megkomponálva és elénekelve. „Szükségem van a bátorságodra” – énekli búcsúzóul Medórának, ami egy nő számára aligha a leglelkesítőbb vallomás. Gulnarához, a másik nőalakhoz való viszonya is tisztázatlan, mintha nem mély meggyőződésből, hanem a tisztesség nevében utasítaná el szerelmét. Márpedig a tisztességet nehéz hatásosan megkomponálni. Az erkölcsi kategória, operazenésíteni pedig csak érzelmeket és szenvedélyeket lehet. Az pedig végképp esetlen, hogy Gulnara a hazatérő Corradóval együtt érkezik meg a vezér párjához. Nem csoda, hogy Medora nehezen érti meg, ki is ez a lány és mit keres itt. A bizarr szituáció a rendezőt is zavarba ejti. Feloldásként Göttinger Pál azt találta ki, hogy Medora végül Gulnara karjaiban hal meg. Ez nem csak ellentétes a szöveggel, amely kifejezetten Corrado karjait említi, és Medóra is ebben az értelemben beszél („Nem látlak többé… Isten veled”), de értelmetlen is.

Ezen a ponton Kovalik Balázs szegedi Boccanegra-rendezésének egyik csúcspontja ötlik eszünkbe. „Jó halni így, a Te hű karjaidban” – énekli Simon a fináléban, s itt mindig a lánya szokta ölelni a haldokló dogét. Nos, Kovaliknál a címszereplő fölnyújtott kezét megfogja valaki, s amikor az előbbi mondat után fölpillant, látja, hogy – Fiesco az. Élete végpontján halálos ellensége próbál enyhülést adni neki. A Boccanegra egyébként is fontos példa, mert annak a címszereplője is egy kalóz. „Corsaro al servizio della repubblica genovese” azaz „kalóz a genovai köztársaság szolgálatában”, mondja a színlap. Az olasz nyelv kétféle kalózt ismer. Az egyik az il pirata, akiről Bellini írt operát, tengeri rablót jelent, a másik, az il corsaro viszont nem saját szakállára és hasznára tevékenykedik, hanem egy állam megbízásából, annak érdekében. Ennek legtipikusabb példája az angol Sir Francis Drake, aki nagy szerepet játszott a spanyol Nagy Armada legyőzésében. I. Erzsébet még lovaggá is ütötte szolgálataiért, II. Fülöp spanyol király viszont 20 ezer dukát vérdíjat tűzött ki a fejére. Nos, a mi Corradónk titulusa alapján a második típust képviseli, ám hogy kinek a szolgálatában áll, és miért kell harcolnia, az homályban marad. Csak annyit tudunk, hogy az ellenfele Seid török pasa.

Tóth Kázmér ügyes képeskönyvet tervezett díszlet gyanánt. A fából készült falak mögött-fölött jól látszik a hajók vitorlája, kint és bent is meg van jelenítve. A második felvonásra csak ki kell nyitni középen a paravánt és máris előtűnik a díszes hárem, amely éles ellentétben áll a kalóztanya puritán kinézetével. Némi átalakítással ebből könnyen válik Corrado börtöne, majd az utolsó felvonásra visszatér az első felvonás, amelyet a libretto szigetnek nevez az Égei-tengeren. Ugyanezt a szembeállítást képviselik Cselényi Nóra ruhái. A kalózok a kis túlzással a fekete árnyalatait viselik, Medórának is csak egy szolid kék kosztüm jut, vetélytársnőjének természetesen a piros jut. A törökök viszont ezer színben pompáznak. Különösen a háremhölgyek ruhái gazdagon díszítettek, legyenek akár énekkari tagok, táncosok vagy szólisták. Hajdú Anita hatásos táncot tervezett a háremhölgyeknek, a közben viselt féloldalas rablánc különösen izgalmassá teszi.

Első felvonásbeli strettájának elején a címszereplő Tötös Roland könnyedén fölpattan egy asztal tetejére. A néző nyomban azt kívánja bárha az ifjú tenor egy lelkesítő magas hangra pattanna föl ilyen magabiztosan. És nem is kell sokat várni, Medorával énekelt kettősüket egy szép magas c-vel zárják. Tötös hangadása sokat fejlődött, fényes spinto tenorja jól illik a szerephez. A hosszú szólamban nem fáradt el. Amiben még előre léphet, a Verdi-dallamok pontos, stílusos fölépítése. Kérdés persze, hogy ebben ő és a többi fiatal énekes mennyi segítséget és iránymutatást kapott a zenei vezetéstől. Erre a kérdésre leginkább Szélpál Szilvesztertől kaphatunk választ. A már nem is olyan fiatal bariton eddig könnyű lírai szerepeket (és néha operett bonvivánokat) énekelt. Dinyés Dániel karmester, zenei vezető egy interjújában maga mesélte el, hogy elküldte őt Bécsbe a bel canto specialista Alessando Amorettihez. Nos, ez hallatszik is. Kifogástalanul frazíroz, megtanították neki, amit meg lehet tanítani, a kifejező, feszes éneklést, ami ebben a stílusban olyan fontos. Szélpálnak a hangja is kicsit teltebb, sötétebb lett, bár nem hiszem, hogy valaha is illenének hozzá a nagy drámai Verdi–figurák. Pasaként nem az a baj vele, hogy nem elég nagy a hasa, hanem hogy színpadi jelenléte gyakran nem elég súlyos, mozgása túlságosan könnyed és fürge egy efféle nagyúrhoz. Amint Máthé Bea sötét szopránja megszólal, nyomban operai evidenciával sugározza Medora jellemének két alapvonását: a szomorúságot és a tragédiára való hajlamot. Kár, hogy Corradóval nem jut nekik egy duettnyi felhőtlen boldogság sem. (A jelmezes főpróbán a másik Medóra, Kónya Krisztina az első felvonásban üdítően friss hangon, művészien fölrajzolt díszítésekkel énekelte a szólamot.) Gulnara volna a legérdekesebb figura a főalakok közül, aki megszökteti a szerelmét, annak ellenére, hogy az nem ígér neki viszonzást, közben pedig lekaszabolja a gazdáját, Seidet pasát. Ferenczy Orsolya hangilag virtuózan oldja meg a drámai koloratúrás szólamot. Játéka és mimikája azonban kissé egyhangú, a szomorúság, az elvágyódás, a színlelés, a föllobbanó szerelem és gyilkos düh nem talál külön árnyalatot. Nem kapott ehhez eszközöket a rendezőtől. Dinyés Dániel karmestert főleg a darab lendülete ragadta meg, zenekara és énekesei is a sodró lendület, a forrongás pillanataiban szólnak a leghitelesebben. A kórus remek! Különösen a férfikar van elemében, hangzásuk egységes, erőteljes. (Karigazgató: Flórián Gergely.) A darab zenei csúcspontja a II. felvonás nagy concertatója, szinte a Macbeth két nagy fináléját idézi. Tipikus Verdi-együttes! Egy jelentős dramaturgia fordulat után vagyunk, Corrado a dervis álruhájában lelepleződött, darab szinte összes szereplője jelen van, mindenki a saját érzéseit énekli, minden mégis zeneileg teljes összhangban van.

Sajnos, a darab másik nagy fordulópontja, amikor kigyullad a hárem, és Corrado csapatai az ellenség katonáinak lekaszabolása helyett inkább az ellenség nőinek kiszabadítását választják, nos ez a jelenet alig van megkomponálva, Verdi a megelőző csatával együtt alig 2 percet szán rá. Ezért aztán megrendezni és a közönségnek fölfogni is lehetetlen. Még a magyar föliratokból is nehéz kihüvelyezni, mi történt pontosan. (Csákovics Lajos fordítása az ismeretlen darab esetében különösen fontos segítség a történések követésében.)

A kalóz 175 évvel az ősbemutató után végre Magyarországon is színre került. Szeged saját Verdi-hagyományait folytatta, hiszen ez a színház élesztette újjá A szicíliai vecsernyét és a Nabuccót, itt mutatták be hazánkban a Giovanna d’Arcót és a Stifeliót. Most már A kalóz is – ahogy mondják – a Tisza partjához fog kötődni. A város büszke lehet rá, derék előadás jött létre, közönségét a színház egyedi élményhez juttatta. Ám nem hiszem, hogy ez a mű a repertoár részéve válna.

Márok Tamás






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.