Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Végig a székhez szegezi a nézőt a Mesterjátszma

Lakner Dávid

Kritika

Ritkán látni a mozikban annyira akciódús új magyar filmet, mint amilyen a Mesterjátszma lett. Pedig Tóth Barnabás új filmjének legmozgalmasabb részeit konkrétan egyetlen helyszínen, egy felépített vonatdíszletben vették fel. Kimozdulunk azért időnként innen, megjárjuk az ÁVH börtönét, ahogy forradalmi utcaképeket is kapunk. Stefan Zweig Sakknovellája jelentette az alapot, de a művel szemben nem a náci elnyomás, hanem az 1956-os magyar forradalom adja a történelmi hátteret. Az alapművet sajnos nem olvassák nálunk tömegek, így persze a változtatás nyilván kevesek számára lesz zavaró. De a film hozzájárulhat legalább ahhoz, hogy többekhez eljusson a nagyszerű szerző elbeszélése. Ahogy Tóth Barnabás előző rendezése, az Akik maradtak is sokakkal megismertette F. Várkonyi Zsuzsa művét, a Férfiidők lányregényét.

Az előzmények ismeretében logikus lehet, hogy Tóth Barnabás most is irodalmi alapanyaghoz nyúlt. De a találat ezúttal nem az övé, Fonyódi Tibor kereste meg az ötlettel. (Fonyódi előzőleg a Nemzeti Filmintézet Forgatókönyv-fejlesztési igazgatóságát is vezette, most pedig a Televíziós Döntőbizottságban található meg.) A rendező ugyanakkor szabad kezet kapott, és bőven alakított is a sztorin munkatársával, Lisztes Lindával közösen. A Mesterjátszma így szerencsére erős rendezői filmként tudott megszületni, szemben az utóbbi évek több támogatott produkciójával. Nem Fonyódi alapkönyvével van persze gond, jó eséllyel az ő munkáját is dicsérhetjük most. Azzal a koncepcióval már több van, amikor sorra utasítanak vissza neves rendezőket (köztük Tóth Barnabás egyéb projektjeit is), de egy-egy jó helyzetben lévő producer (ritkábban forgatókönyvíró) bátran tervezheti ötletei megvalósítását, bárhogy is sikerültek a korábbiak.

Mondhatjuk akár, hogy Tóth Barnabás rendezői kézjegyét nem feltétlenül lehet elsőre felismerni. De emögött inkább azt érdemes keresni, hogy általában is szeret kísérletezgetni, új utakat keresni. Szórakoztató rövidfilmjei után sem sokan vártak tőle pont egy olyan csendes drámát, mint amilyen az Akik maradtak lett. A Mesterjátszma ehhez képest még hasonlítható is egyik-másik korábbi munkához, különösen a Van egy határ és Az elmenetel című rövidfilmekhez. Drámai feszültsége az előbbihez, metaforikussága inkább az utóbbihoz köti. Bár legfontosabb rövidfilmjei számomra azok, amelyek szatirikusan mesélnek közéletről (Egy szavazat, Az ember, akit kihagytak) és filmes piacunkról (Terepszemle 1-2.), de kifejezetten minőségiek az említett, komolyabb munkák is. Ahogy az olyanokat szintén érdemes megemlíteni, mint a közösségi médiában hatalmas népszerűséget szerzett Újratervezés, illetve a keserédes csattanóval tökéletesre formált Susotázs. Tóth Barnabás fiatal rendező, de már jelentékeny életművel bír, amelyben előkelő helyet fog kapni a Mesterjátszma. A végeredmény nem lett ugyan tökéletes, de kifejezetten erősre, feszesre sikerült. Másfél órára a székhez szegezi a nézőt, aki végül talán még egy második megtekintésre sem fog nemet mondani. (Akkor már más szemmel nézve a teljes filmet.)

A Mesterjátszma főhősei ötvenhatos menekült fiatalok, István (Váradi Gergely) és Márta (Varga-Járó Sára), akik egy menekülőkkel tömött vonaton próbálnak az utolsó pillanatban nyugatra szökni. A két valódi főszereplő viszont a titokzatos utas, Czentovics Sándor (Mácsai Pál), valamint az egy másik történetszállal idekapcsolt Réder Bálint atya (Hajduk Károly), akik egyben emlékezetesebb alakítást is nyújtanak a két fiatalnál. A két férfi drámája eszünkbe juttathat olyan témabeli klasszikusokat is, mint Ingmar Bergmantól A hetedik pecsét. A sakkos toposzt remekül használja a film, a legerősebb gondolatok is ehhez kapcsolódnak. Na, nem az olyan elejtett bon mot-kra gondolok, mint hogy „a sakkban és az életben is a legtöbb a paraszt”. (Mégis jellemzőnek érzem, hogy többeknek is ez lett az egyik kedvenc idézetük a filmből. Az ember- és világképeket ugyanúgy jól jellemzi, mint az, hogy a Magyarázat mindenre folyton panaszkodó építész karaktere mennyire népszerű tud lenni.) Érdemes felkeresnünk Stefan Zweig művét is: „az igazi sakkozó nem is sakkjátékos, hanem sakkmunkás”. És: „nem sértő korlátozás-e a sakkot egyszerűen játéknak nevezni? Nem tudomány, nem művészet-e egyúttal, mely úgy lebeg e kategóriák között, mint Mohamed koporsója ég és föld között? Az ellentétek sajátos, egyszeri összetalálkozása: ősrégi és örökké új, természetében mechanikus, de csak a képzelet eleveníti meg, szűk mértani térre szorul, és ugyanakkor kombinációs lehetőségeiben határtalan. Szüntelenül fejlődik, és teljesen terméketlen. Olyan gondolkozás, amely semmihez sem vezet. Matematika, ami semmit ki nem számít, művészet, ami nem hoz létre műveket, anyagtalan szobrászat. S mindezek ellenére lényében és létében tartósabbnak bizonyult minden törvénynél, minden más alkotásnál.”

A Mesterjátszma mindenképp dicséretes kísérlet azért is, mert valahol félúton helyezkedik el a művész- és a tömegfilmek között. Miközben erős szerzői jegyekkel rendelkező, zsánerelemeket bátran használó darab, közben mégis képes lehet megszólítani a szélesebb értelemben vett nézőközönséget. Tóth Barnabásra egyébként is jellemző ez, hasonló okokból is dicsérhettük például az Akik maradtakot. A Mesterjátszma képes szembemenni a manapság divatos eszközökkel, és elegendőnek tartja például a kilencven percet a történet elmesélésére. Végig a székhez szegezi, kíváncsivá teszi a nézőt, hogy mit is lát tulajdonképpen, és kinek mi lesz végül a sorsa. Közös múltunkról mesél jól megragadható karaktereken keresztül. Különösen érdemes kiemelni az említett Mácsait és Hajduk Károlyt, akik egyaránt rendkívüli alakítást nyújtanak. Erős még Péterfy Bori karaktere, viszont István és Márta halványabb jellege sajnálatos, nehezebb így izgulni kettőjükért, jövőjükért.

Feszült thrillerként indul a Mesterjátszma, majd ügyesen hozza be az egyéni sorsok drámáján keresztül a filozofikusabb felvetéseket. Meddig lehet kitartani, miből meríthetjük egyénileg erőnket, és kihez kell végső soron hűségesnek lennünk? Hogyan őrizhetjük meg személyünk integritását, miként kerülhetjük el a megtöretést? Fontos kérdéseket tesz fel végső soron a film, ezekre valóban izgalmas is lesz keresni a válaszokat. A cselekmény jellegéből adódóan a legtöbb néző elsősorban azzal lesz elfoglalva, honnan hová is jut el ez a történet. Narratológiai kérdések kötnek le a végére mindenkit, sokakat nolani párhuzamok emlegetésére ingerelve. Érdemes mégis ezen kicsit túlnézni, és valóban a felvetett dilemmák mentén gondolkozni a különféle sorsokon. Remek fogódzót nyújthat ehhez Stefan Zweig művészete is. Jól sikerült film lett a Mesterjátszma, erős nézői élményt ad, amit sosem érdemes alábecsülni.

Mesterjátszma. Rendezte: Tóth Barnabás. Magyar filmdráma, 90 perc. November 9-étől a mozikban.


forrás: https://hang.hu






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.