Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

„Másodpercek alatt átíródhat az életem, és ez nem rajtam múlik” – Bordás Barbara a Mária evangéliuma címszerepében

2024 pünkösdvasárnapján a Margitszigeti Színpadon újra felcsendül a Mária evangéliuma című rockopera. A darab különlegessége, hogy a kétezer évvel ezelőtt megtörtént jézusi eseményeket az édesanya, Szűz Mária szemszögéből láttatja. A zeneiségében és érzelemvilágában is kihívást jelentő címszerepet Bordás Barbara klasszikus énekművész, színésznő játssza. Barbarával a kezdetekről, a legkedveltebb szerepeiről és Mária alakján keresztül az anya–gyermek kapcsolatról beszélgettünk.

Mindennapjaidat – a kislányod mellett – a zene és a színház tölti ki. Honnan ered a művészet iránti szereteted?

Korai a kötődésem, mert a szüleim hangszeren játszottak: anyukám fuvolázott, apukám pedig zongorázott, gitározott, és otthon is gyakran játszott. Amikor összegyűlt a család, mindig szólt a rádió, lemezeket hallgattunk, táncoltunk. A zene születésem óta jelen van az életemben, édesanyám a kezdetektől énekelt gyerekdalocskákat. Mivel jó volt a hallásom, az óvodai felmérésen a zenei általánost javasolták. Szerettem énekelni, és zongorázni is tanultam. Amikor kamaszodtam, elment a kedvem a szerepléstől, a szólampróbák már nem tűntek annyira menőnek. Kitaláltam, hogy olyan szakmát választok, amivel utazhatok, és ismerkedhetem a világgal, a színházban pedig majd megnézek másokat. Végül Szigetszentmiklóson egy kis musicalstúdióba keveredtem, ahol a zene visszakúszott a mindennapjaimba.

Ott lettem motivált a mindennapi éneklésben, gyakorlásban; ott kaptam vissza a hitemet és a zene iránti lelkesedésemet.

A Budapesti Operettszínház társulatához tartozol. Elsősorban musicalekben és operettekben szerepelsz?

Fiatalabb koromban a Grease-től kezdve A dzsungel könyvén át a Hairig mindent játszottam. Hálás vagyok az Operettszínháznak a Miss Saigon és az Ének az esőben musicalekért is, mert olyan feladatot adtak, amit meg kellett ugrani, és színesítették a palettát. Most már többször talál meg opera vagy klasszikus feladat. Ahogy érik a hangom – egyébként is sötétebb típusú –, más-más szerepek megformálására alkalmas.

Milyen előadásokra emlékszel vissza a legszívesebben?

Sok meghatározó szerepem van. Amikor 16 évesen a Csárdáskirálynő Szilviáját énekeltem, szerelembe estem az operett műfajával. A Marica grófnő volt az Operettszínházban az első nagy primadonnaszerepem, amikor az egész próbafolyamatot végigkísérhettem. A kislányom születése előtt a Miss Saigon is különleges helyet foglalt el a szívemben a nehéz karaktere és a sűrített története miatt. A szülés után A chicagói hercegnővel tértem vissza a színpadra, amely egyedi zenei fúziója volt a dzsessznek, a cigányzenének és a klasszikus operettnek. Az Ének az esőben kedvéért megtanultam szteppelni, pedig ezt sosem gondoltam volna. A Mária evangéliuma is egy különösen szép szerep, pedig a meghallgatására alig jutottam el. Az operák közül a szegedi Bohémélet áll hozzám közel, A mosoly országa operett pedig magánéleti pontokat erősített meg.

Említetted, hogy nehezen jutottál el a Mária evangéliuma meghallgatására. Végül hogyan talált rád Mária szerepe?

2021-ben három darabot próbáltam egyszerre: a Mágnás Miskát Miskolcon, Szegeden a Bohéméletet és A mosoly országát az anyaszínházamban, a Budapesti Operettszínházban. Az egyik helyen tüdőbeteg, haldokló nőt játszottam, aki elveszíti a szerelmét, és elköszön a világtól; a másik helyen egy fiatal grófnőt, aki a szerelme után megy, de rájön, hogy mégsem ez az ő világa. Sok minden kavargott bennem, és a kislányom akkor kezdte az iskolát. Fáradt voltam, és nem tudtam, mikor lesz időm felkészülni a meghallgatásra. Hálás vagyok Lantos Anikó producernek, hogy megvárt.

Így olyan lelki utat járhattam be Márián keresztül, ami a saját életélményeim feldolgozásában is segített.

Mennyire áll közel hozzád a rockopera műfaja?

Nem sok rockoperát ismerek, de az István, a király zenéje hamar belopta magát a szívembe. Szeretem, hogy annyiféle stílus váltakozik benne, és komoly technikai elvárásokat támaszt az énekes felé. Fizikailag és lelkileg is át kell égetni magamon a hangokat.

Van kedvenc dalod?

Igen, kettő, amelyek éles ellentétben állnak egymással. Mária éneke a kútnál a fogantatás pillanatáról, a szerelemről szól; a maga nemes egyszerűségével, szépségével hamar bekúszik a dallama az ember bőre alá. A másik Mária vívódása, mielőtt elengedi Jézust, hogy beteljesítse a küldetését. Add, hogy ne szeressem… nem is tudom, valaha eszembe jutott-e, hogy ezért imádkozzam. Nehezen megfogalmazható érzések kavarognak bennem.

Talán nem érzelmi eltávolodásra utal, csak arra, hogy elviselhetővé váljon mindaz a szenvedés, ami meg fog történni.

Igen, valójában azért imádkozik Mária, hogy kevésbé fájjon neki. Az eszével tudja, hogy el kell engednie a fiát, aki az Isten által kijelölt utat követi, de gyarló emberként nem tud beletörődni mindabba, ami mögötte van, mert az utolsó percig szereti, és ragaszkodik hozzá. Ez egy érdekes kettősség.

A kedvenc dalaid kapcsán két motívumot emeltél ki Szűz Mária életéből. Milyen eseményekkel találkozhatunk még az előadásban?

A darab Jézus keresztre feszítésével indul. Anyja elbúcsúzik tőle, és elengedi a mennybe. János mellette áll, és mindent elmesél a kezdetektől. Látjuk a fiatal, szerelemre vágyakozó Máriát a kútnál, akihez angyalok jönnek, és aki elfogadja a sorsát. Látjuk a fiatal szülők aggodalmát, bizonytalanságát, amivel mi is megküzdünk a 21. században.

A szülés fájdalmain átment nő magabiztos és erős marad, az emigráció során is bízik, és próbál helytállni az ismeretlen közegben.

Ott van a kenyérosztáskor, vagy amikor Jézus a leprások közé megy. Átéli, hogy fiának minden ember egyformán fontos, és mindenkit ugyanolyan mértékben szeret. El kell engednie Jézust, aki végül eljön érte, és magával viszi a mennybe.

Mária érzései, lelki kihívásai mennyire aktuálisak ma, találhatunk-e párhuzamot nőként, anyaként?

A sok technikai vívmánynak köszönhetően ma mindent látunk, mindent hallunk, nyomon követhetjük a gyerekünket, hogy merre jár, mit csinál. Azt gondoljuk, hogy a mi feladatunk megóvni a nehézségektől, megoldani a problémáit. Nem merjük elengedni, mert a világ nem minden esetben biztonságos. Nehéz megtalálni, hogy a különböző életkorokban mennyire legyünk jelen a gyermekünk életében; támogassuk, de azt se érezze, hogy mindenhez ránk van szüksége. Meg kell adnunk azt az önbizalmat, amivel nélkülünk is boldogulni tud. A legnehezebb azt mondani, hogy én másképp látom, de ha így szeretnéd, akkor csináld, hagylak elesni. Ahhoz, hogy a gyerekeink előrébb jussanak, és többet lássanak a világból, messzebbre kell menniük, mert ez a fejlődésük útja. Máriának is el kellett ismernie, hogy van, amit épp ésszel nem lehet felfogni. Egy édesanya számára felfoghatatlan, ha valaki azt kéri, hogy a gyereke haljon meg azért, hogy mindenki másnak jó legyen.

Ez a speciális anyai szerep formált téged hitedben, személyiségedben, kapcsolataidban?

Sok minden átalakult bennem. A legnagyobb felismerést talán az hozta, hogy rendszerszerető vagyok, és attól érzem magam biztonságban, ha tudom, mire számíthatok. A „máriás időszak” folyamatosan rádöbbentett arra, hogy eltervezhetek bármit, végül úgyis Isten dönti el, hogy mi történjen. Másodpercek alatt átíródhat az életem, és ez nem rajtam múlik.

Annyit tehetek, hogy megpróbálom a lehető legtöbbet kihozni belőle, és hiszek abban, hogy minden értem van, és a javamat szolgálja. Akkor is, ha abban a pillanatban negatívumként élem meg.

Pár nappal ezelőtt szakadt az eső, és morcos voltam reggel, mert ki kellett vinnem a kutyust sétálni. A zuhogó esőben egy csiga vidáman baktatott az úton, le is fotóztam a lányomnak. Az jutott eszembe, hogy megélhetem mindezt kellemetlenségként, érezhetem, hogy a Jóisten kitolt velem, közben pedig lehet, hogy valakinek ezáltal lesz szuper napja. Mennyivel mélyebb történések zajlanak a világban, mint amit sokszor érzékelünk!

Pünkösdvasárnap a Margitszigeten adjátok elő a Mária evangéliumát. Mennyiben más szabadtéren játszani, mint a kőfalak között?

Van egy különleges varázsa, mert a szabad ég alatt úgy érzed, hogy nem vagy bezárva egy dobozba, hanem ott van közvetlenül a Jóisten.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.