Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Hyppolit, a lakáj a Kőszegi Várszínházban

Van valami elegancia, amit képes megőrizni az előadás még úgy is, hogy nem titok: ez egy nyári, szórakoztató darab, esetében az altesti poénok szinte elkerülhetetlenek.

Lassacskán száz éve, hogy leforgatták a magyar mozitörténet köztudomásúan első, ám valójában második hangosfilmjét, a Hyppolit a lakájt. Zágon István vígjátékát Nóti Károly írta forgatókönyvvé, de az 1931-es filmet igazán a remek alakítások, Kabos Gyula, Csortos Gyula, Haraszti Mici játéka tették felejthetetlenné. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a magyar verzióval párhuzamosan németül, német színészekkel forgatott Hyppolit – mivel a korban nem volt szinkron, egyidőben két verzió készült – a feledés homályába merült. A vígjáték sikere itthon töretlen, több szállóigét köszönhetünk neki, nem kérdés, hogy újra és újra látni akarjuk. Egyszóval kevés az olyan telitalálat, mint a Hyppolit a lakáj, melyet idén nyáron a Kőszegi Várszínház tűzött műsorára kisebb-nagyobb változtatásokkal, frissítésekkel.

A közkedvencekhez, a kultművekhez kialakulhat egy magabiztos nézői attitűd: a közönség nosztalgikus rajongásának tárgyát akarja látni, alig nyitott az újításra. Ahogy mindennel, úgy a Hyppolittal is lehet bukni, eklatáns példája ennek Kabay Barna 1999-es filmje, ami minden színészlegenda közreműködése ellenére leszerepelt. Nem működött egykoron Mohácsi János színpadi átirata sem, tanulság: hozzá lehet nyúlni, de csak mértékkel, „ebből is egy kicsit és abból is egy kicsit”. Vajda Katalin és Vajda Anikó szövege Karácsony Ágnes dramaturgi közreműködésében tartja magát ehhez az elvhez. Sőt, a kőszegi Hyppolit aktuális utalásai, „mondja kérem, van az Operaháznak büféje?” vagy a kultúra támogatására tett, nyílt célzások is elegánsan simulnak bele a harmincas évek miliőjébe. Alapvetően van valami elegancia, amit képes megőrizni az előadás még úgy is, hogy nem titok: ez egy nyári, szórakoztató darab, esetében az altesti poénok szinte elkerülhetetlenek.

Az elegancia egyik fontos kulcsa a Hyppolitot játszó Kálid Artúr, aki idén elnyerte a Kőszegi Várszínház közönségdíját, a Hollósi Frigyes-díjat. Alakítása nyomán a mélységesen sznob szolga lelkébe édes melankólia, becsület költözött; azokban a pillanatokban, amikor kikacsint a karót nyelt álca mögül és segítővé válik, egyszerűen ellenállhatatlan. Sokkal szimpatikusabb tud lenni, mint Schneider Mátyás karaktere Göttinger Pál alakításában, aki itt nem a Kabos-féle együgyű, teszetosza férj, hanem inkább suttyó újgazdag. Lehet, ez utóbbi jóval ismerősebb, hitelesebb figura manapság. Bár „méltó” társaik gazdáiknak, az újragondolt Hyppolitban nem villantanak akkorát a szolgák, Tóbiás és Julcsa. Ágoston Péter és Kecskés Karina kettőse alig hoz humort az estébe, bár egyenként akadnak jó pillanataik.

Az elegancia másik lényegi forrása Benedek Miklós megidézése és Molnár Piroska jelenléte. Az átbútorozáshoz egy lemezt tesz föl Kálid Artúr, és felhangzik a Játékszín 40 évvel ezelőtti, legendás előadásának lakájdala természetesen az akkori Hyppolit, Benedek Miklós előadásában. A gramofonlemez borítóján is az ő képe látható, szép tisztelgés a nemrég elhunyt Nemzet Színésze előtt. A Játékszín előadásához kapcsolódik Molnár Piroska is, aki ott Schneidernéként volt látható, itt pedig egy rendkívül kreatív szerepben, Makáts Aladárné főtanácsos asszonyként, Makáts úr (Schneider Zoltán) édesanyjaként lép színpadra a második felvonásban. Önmagában bravúr.

A Kőszegen bemutatott előadás alcíme szerint „vígjáték, zenével, két felvonásban”, ahol a zene igazán a szünet után következik. Auksz Éva játssza Mimit, a dizőzkarrierre vágyó kokottot, kettőt is énekel, a jól ismert Pá, kis aranyom, pát és a Csiklandós dalt. Auksz üdítő jelenség, láthatóan jó partnere a férfiaknak, bár a koreográfiák még hagynak kívánnivalót maguk után. Az 1931-es film másik nagy slágere, a Köszönöm, hogy imádott egyébként nem hangzik el, néhány sorával prózába ültették át.

A Makáts-família történetének feldúsítása az adaptáció előnyére válik és igazi kedvenccé teszi Schneider Zoltánt, akinek kifejezetten jól áll a szerep. Makáts úr nem eszetlen rajongó, hanem bizonyos defektekkel bíró, előzékeny férfiember, akinek több fogalma van az úri létről, mint a fuvarosból átvedlett pénzarisztokráciának. Terkáért (Holecskó Orsolya), persze, sok mindenre képes, de érte a sofőrnek álcázott, kékvérű Nagy András (Jerger Balázs) is, akinek lényegesen több esélye van a hölgynél. A románcot beteljesítő házasságot Schneiderné (Balázs Andrea jól hozza a karaktert) törekvései akadályozzák, aki egy sofőrnél nyilván magasabbra teszi a lécet. Vajdáék átiratában nem annyira éles ez a viszony, hiszen a happy end előtt szám szerint kétszer is révbe ér Terka és András. Több pettingnek tanúi lehetünk, a Schneider-villa „bordélyházi” hangulata jó táptalaj Hyppolit személyes drámájának, ez az, aminek igazán tétje van ebben a könnyed, nyári produkcióban: az inas becsülete forog kockán.

Bár egy másfél gatyaletolás belekerül, a kőszegi Hyppolitnak alapvetően több méltósága van, mint egy átlagos zenés nyári vígjátéknak, és lehet rajta nevetni, nem is keveset és nem is halkan. Őze Áron rendezésében megvan egy nagyobb szériát befutó előadás lehetősége, hiszen a Kőszegi Várszínház koprodukcióban készítette el a Hyppolitot, amely ősszel a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban folytathatja útját. Az alapanyagot nem kell félteni, Schneider Zoltán „szalontáncoktatása” pedig minden pénzt megér.




Körösfői-Kriesch Aladár: Gyermekeim tengerparton


MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó estét nyár jó estét szerelem jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella salgótarján shots festival sinaia sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.