Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Régi idők szellemei – Bemutatták a Madám Bizsut a Tháliában

Szeptember végén ősbemutatóval indította idei premierjeinek sorozatát a Thália Színház: a titokzatos Madám Bizsu története az Arizona Mulató egykori helyén, az Arizona Stúdióban mutatkozott be.

Kicsoda Madám Bizsu? Ez az a kérdés, amelyre senki nem tudja a választ. Az is lehet, hogy madám volt, az is lehet, hogy kurtizán vagy félpucér táncosnő az orfeumban. Vagy egy német tábornok elvált felesége. Vagy idős gazdag urak kitartottja. Sőt, azt is pletykálják, hogy 17 évesen egy francia szimbolista költő szeretője volt. De az is lehet, hogy kém. Ezek természetesen mind csak spekulációk, annyit tudunk róla bizonyosan, amennyit a fotók megőriztek: egy idősebb, testesebb nő, aki imádta a hamis ékszereket, a bizsukat.

Ez a fotó – amely az előadásban a kivetítőn is megjelenik – keltette fel Göttinger Pál, a darab írója és rendezője figyelmét is. Azt nehezen lehetne megmondani, hogy a Madam Bizsu írásakor az lebegett a szeme előtt, hogy korunk egyik legnagyobb színésznőjének, a 79. életévét a napokban betöltő Molnár Piroskának, a Nemzet Színészének írjon egy darabot, vagy éppen az, hogy emléket állítson a Nagymező utcában egykoron működő mulatóknak és ennek a letűnt világnak, de a végeredmény szempontjából mindegy is. A Madám Bizsu ugyanis úgy idézi meg a múltat, hogy közben egy óriási színészi pálya előtt is tiszteleg, a nézők jutalma pedig nem csak a magával ragadó játszási mód lesz, hanem egy igazi dokumentum-előadás is, amelyből sok mindent megtudhatunk arról a korról, amikor a világ minden pontjáról nagynevű emberek zarándokoltak Budapestre, hogy részesei lehessenek az orfeumok és mulatók nyújtotta, máshoz nem fogható világának.

Az 1800-as évek második felében és az 1900-as évek első évtizedeiben ugyanis igazi „úri muri” hangulat uralta a Nagymező utcát és környékét. A Játékszín, a Thália Színház és a Budapesti Operettszínház helyén ugyanis mulatók gondoskodtak az igazán előkelő és gazdag urak szórakozásáról (gondoljunk csak bele: egy szendvics kerül annyiba ezeken a helyeken, mint egy átlagos havi fizetés!), de azoknak sem kellett messze mennie, akik egy megfizethetőbb kalandra vágytak, ugyanis számos bordélyház működött a környéken. Egy ilyen örömtanyáról származik – legalábbis jelen történet szerint – az a nő is, akit az előadásban Madám Bizsuként ismerhetünk meg, és aki egészen fiatalon kap egy jóslatot, amelynek beteljesülésére egészen élete végig várnia kell. Apját soha nem ismerte, a férfi számára az anya csak egy kalandot jelentett, és már ez a kezdet szinte predesztinálta az asszonyt a leendő sorsára.

Miután Madám Bizsu anyja meghalt a zengerájban, a fiatal lány új társaságba keveredik, a kávékimérésből pedig átkerül az Ős-Budavárába, amely egykoron a Városligetben állt. Életében ezen a helyen volt először igazán boldog: befogadták, szerették őt, szívesen is dolgozott. Az épület lerombolásával azonban neki is gyökerestől megváltozik az élete: egy régi ismerősének köszönhetően kerül be a Télikertbe. Ezután már csak a hatalmon lévő, ám lélekben végtelenül gyermeki asszonyt látjuk, akinek igen messzire elér a keze, sok mindent el tud intézni – de hogy hogyan, azt senki sem tudja. És viszonzásként nem vár mást, csak bizsukat…

Az előadás címszerepét Molnár Piroska alakítja, aki már a színpadon ülve, arcát eltakarva fogadja a nézőket. A fotelt pedig a másfél órás darab alatt csak a legvégén hagyja el, ám játékával és lényével így is képes betölteni az egész teret. Már A koponya című előadás nézése közepette megfogalmaztam magamban, hogy van abban valami ámulatra méltó és tiszteletteljes, hogy Molnár úgy is képes magára vonzani az ember tekintetét, hogy semmi mást nem csinál, mint ül egy fotelben és mesél. Mert az arcával és a hangjával úgy tud játszani, ahogyan senki más. Részben ezért is érdemes megnézni a Madám Bizsut, hiszen az Arizona Stúdió kamarajellege miatt szó szerint karnyújtásnyiról csodálhatjuk egy igazi színészlegenda játékát. És annál is inkább érdemesebb jegyet váltani erre az előadásra, mert ez lesz az utolsó darab, amelyben Molnár Piroskát játszani láthatjuk, több szerepet már nem fog vállalni. Egy olyan ősbemutatóval zárni a pályát, amelyet kimondottan neki írtak, mi is lehetne más, mint igazi csúcspont?

De igazságtalan lenne, ha Molnár Piroskán kívül nem ejtenénk szót a többi művészről, akik egyszerre gondoskodnak a felhőtlen szórakozásunkról és ismereteink bővítéséről. Hevesi László játszik az előadásban minden férfiszerepet, ezek közül magasan kiemelkedik Lator Jenőke, aki a történet egyik legszórakoztatóbb figurája. Hevesi játékstílusával megidézi a magyar színjátszás aranykorának alakjait, különösképpen Kabos Gyuláét. A fiatal színész pillanatok alatt képes egyik szerepből a másikba ugrani, miközben ugyanúgy énekel, táncol, mint többi színésztársa, és eközben komikus vénájának nagyságáról is tanúbizonyságot tesz. Mórocz Adrienn és a társulathoz vendégművészként érkező Bordás Barbara kelti életre az összes többi nőt: pincéreket, kurtizánokat, az anyát, barátokat és ellenségeket. Mórocz hozza magával a tőle megszokott játékosságot, ahogyan Bordás – akit a nézők eddig főként opera- és operettszerepeiből ismerhettek, és klasszikus énektudását most is megcsillogtatja – is igazán kellemes meglepetés prózai szerepben. És nem lenne teljes a felsorolás Dinyés Dániel nélkül, aki a zenei aláfestésről gondoskodik, és aki igazán szívvel-lélekkel kelti életre Stein Pupi az előadáshoz írt dallamait.

A díszlet és a jelmez minimalista, szinte csak jelzésértékkel bír, mert – ahogyan ez a darab során többször el is hangzik – a nézőknek itt és most a képzeletüket kell használni. Ebben semmi költséghatékonyság sincs, ez a kérés a színészek felől teljesen beleillik a képbe, hiszen mi is lehetne jobb díszlet annál, minthogy azon a helyen foglalunk helyet, ahol egykoron a mulató vendégei is. Láthatjuk a csillár helyét, megmutatják, hol volt a forgószínpad, ahogyan a falak is ugyanazok több mint száz éve. Ezek a falak pedig a mai napig őrzik a múlt nagyságait és azok szellemét, ahogyan őrizni fogják ennek az előadásnak és Molnár Piroska játékának az emlékét is. Nekünk pedig nincs más dolgunk, mint kifelé menet egy pillanatra becsukni a szemünket és megérinteni a falakat: így bármikor visszarepülhetünk mi is a múltba.


forrás: https://deszkavizio.hu/






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.