Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Molnár Piroska, aki mindenét odaadta a pályának – színészportré

2025. január 28. • Bóta Gábor

Molnár Piroska ezerféleképpen, roppant kifejezően tud ülni. Az is lehet, ehhez hozzásegítette, hogy nagyon megromlott a járása. Már a Keresztanyu címszerepét is úgy vállalta el, hogy abban ülhet. De a Ványa bá előadásában is jobbára ücsörög a Madam Bizsu-t pedig végig üli, úgy is énekel.

Nem feltétlenül könnyebb színpadon jelentőségteljesen ülni, mint akrobatikázni.

Fenemód kell összpontosítani, hogy a látszólagos moccanatlanság is érdekes legyen. Több mint 20 éve láttam Csomós Marit ilyen talentumosan ülni a Radnóti Színházban a Medea címszereplőjeként, Zsótér Sándor rendezésében, akinek egy időre mániájává vált a színészek ilyen „röghöz kötése”.

De azóta soha senki meg sem közelítette ezen a téren Csomóst. És most itt van Molnár Piroska, aki tán még felül is múlja.

Csak úgy tudunk belépni a Thália Színház Arizona Stúdiójába, hogy karnyújtásnyira tőle elmegyünk mellette. Önkéntelenül is megbámuljuk, mint egy kiállítási tárgyat. Kicsit olyan, mint Madame Tussaud panoptikumában valamelyik viaszbábú. Múzeumi darab, egy legendássá lett, némiképp misztikus figura előbűvölése a múltból. Most még, amennyire csak tud, mozdulatlan, de amint lehet, megelevenedik.

Végig nézi annak a világnak a megelevenedését, főleg az 1930-as évekét, amikor Budapest telis-tele volt műsoros éjszakai lokálokkal, és ő ezekben tanyázott éjszaka-hosszat. Rejtélyes alak volt, fura nénike, talpig felékszerezve dekkolt egy sarokban, figyelt, és érdekes történeteket mesélt. Most Molnár Piroska teszi ezt az ő képében, pontosan a néhai elegáns Arizona Mulató helyén, ahol Madam Bizsu törzsvendég volt.

Teszi ezt Göttinger Pál rendezésében, Sóvári-Fehér Anna, Hevesi László, Bordás Barbara partnerségével, Dinnyés Dániel zongorakíséretével.

Kopik a test

Pár éve még azzal riogatott minket, hogy ott hagyja a pályát, de szerencsére nem tette. Bár az Emberi hang című első és valószínűleg utolsó önálló estjén a Rózsavölgyi Szalonban már beszélt arról, hogy kopik a test, nehezére esik a járás, az is, ha sokat kell állni, de a nagy-nagy színészete egyáltalán nem kopott meg.

Az Emberi hang című estjén idősen is a vérforraló Carmen áriáját énekelte, egyáltalán nem tűzpirosba öltözötten, ahogy szokták, hanem fekete estélyiben, nem is igézően vonagló, csábos testtel, ahogy szintén szokták, de lázas tekintettel, belső lobogással, szétáradó hanggal, szóval abszolút hitelesen.

Dalok és összekötő szövegek segítségével visszamerengett az életére. Néhány éve még vagány vállalással kislányt is játszott a mostani szakmai otthonában, a Thália Téli Kertre keresztelt stúdiójában, a jelentősen átalakított egykori Mikroszkóp Színpadon, a Bernd Róza előadásában, a fölöttébb tehetséges és újító kedvű Tarnóczi Jakab rendezésében, merész ötlettel, a férfiak között őrlődő címszereplő kishúga volt.

Naiv, mindenre rácsodálkozó kislány. Hatalmas élettapasztalatával ezt is képes volt elhitetni, kislányabb volt a kislánynál. Tiszta lény, aki nemigen érti, mitől őrlődik fel a nővére, de azt egyre inkább érzi, hogy valami nincs rendben, aztán amit a zsigereivel „felfog”, az mind jobban tudatosul is benne.

Ugyanitt A koponya című fekete humorral teli, horrorba átcsapó vígjátékban egy egészen más stílusba is beleilleszkedik. Gyakran és szívesen játszik a Rózsavölgyi Szalonban. A Kései találkozásban és a romance.com-ban is az időskori magány, megperzselődés, szerelem témakörét járják körbe szelíd iróniával, fájdalommal, humorral, kedves partnerével, Jordán Tamással.

A kaposvári színház fénykorának vezető művészeként, meglehetősen karakteres és talentumos rendezők alaposan megedzették. Megtanult látástól vakulásig dolgozni, egyéni, akár meghökkentő értelmezéseket elfogadni, ha ezekben volt logika.

Ascher Tamás rendezésében, a Jelenetek egy kivégzésből című darabban például eljátszotta a végletek végletét. Galactia festőnőt adta, aki az életet nem is két, hanem ezer kanállal habzsolja. Mohón és ellenállhatatlanul falja a férfiakat, óriási, féktelen lakomákat rendez, harsány, belevaló, kikerülhetetlen nőstény, ha szükségét érzi, szembemegy az egész világgal.

Ugyanakkor kifinomult, elmélyült, a belső rezdüléseire és a környezetére érzékenyen figyelő művész, létkérdéseken dilemmázó, felelősségteljes értelmiségi. Egyszerre vásárian, vérbően, féktelenül komikus és letaglózóan tragikus.

Kész volt már hozzá a teljes színészi eszköztára. De parádézhatott a Csárdáskirálynőben is, mint Cecília.

A rendhagyó, Mohácsi János által rendezett előadásból amúgy országos botrány lett, amikor közvetítette a tévé.

Mohácsi ugyanis Kálmán Imre operettjébe belelátta keletkezésének idejét, az I. világháborút, kínkeservet, gyötrelmet, halált vegyített szép, fülbemászó dallamokkal, megmutatta az ábrándvilág és a rögvaló közti ordító különbséget, és ez sokaknak nem tetszett.

De Molnár igen jó partner volt ebben, hiszen hozni tudta a szerepkör igényelte negédességet, csillogást, sztárságot éppúgy, mint a dermesztő kiábrándultságot, elkeseredettséget, kiégettséget.

És persze kiválóan énekelt, ami mindig is jellemző volt rá. A nagy négyesben, a Belvárosi Színházban, egyenesen operaénekesnőt alakított, aki már művészotthonba vonult vissza, de egyszerre csak újra fel kell lépnie.

Nem olyan, mint amilyennek képzelik

Abszolút nem olyan, mint amilyennek általában azok képzelik, akik nem ismerik.

Nyoma sincs benne annak a harsányságnak, poént poénra halmozó sziporkázásnak, mint amilyennek a Munkaügyek című sorozat alapján a legtöbben gondolják. Csendes, halk szavú, végtelenül humánus, a tanítványai gondjait is mindig a lelkén viseli.

Érdeklik a kollégái, akik zöméhez képest meglehetősen sokat jár színházba. Empátiával fordul mások felé. Persze tudjuk, hogy a színpadi lét közel sem egyenlő a színész életével, de engem mégis többször meglepett, amikor megkérgesedett, elaljasult embereket játszott dermesztően hitelesen, mert ez, legalábbis látszólag, annyira távol áll az alkatától.

Soha nem értettem, hogy ezeket a jéghideg alakokat honnan bányássza elő magából? Adta még Kaposváron, Az öreg hölgy látogatásának szülőfalujába bosszú- és vérszomjasan hazalátogató perszónáját, aki valamikori sérelmeit akarja elállatiasodott módon, előre eltervezetten, temérdek pénzével bárkit lefizetve, gyilkosságra is rávéve, megtorolni.

Rinocéroszbőrű nagyanyát játszik Szász János A nagy füzet című, Karlovy Varyban nagydíjat nyert filmjében. Egy végletekig megkeményedett embert, aki unokáit a lehetetlenül kegyetlen, elviselhetetlenül zord körülmények között, akár a barbársággal határos módszerekkel, túlélésre tanítja, ha törik, ha szakad.

De volt a Mesél a bécsi erdőben olyan nagyanya is, aki a csecsemő unokáját egyenesen a halálba küldi. A Bors néniben viszont, a Kolibri Színházban, több századszor bájjal, szelíd humorral, egészségtől, kiegyensúlyozottságtól, telivér harmóniától kicsattanó anyóka volt, aki életörömre, játékosságra, mámoros boldogságra tanít. Eszelős végleteket jár be a pályáján.

A nehezebb utat választotta. A Katona József Színház alapító tagjaként benne lehetett volna a tutiban. Megbecsülten meg is állapodhatott volna. De okos szimattal rájött, hogy annyi kiváló színész között jó, ha évenként egyszer kap igazi, nagy labdát. Meg amúgy is középkorú volt már, a fiatal szerepeket eljátssza előle az ifjúság, az idősebb figurákat az előtte járó jeles nemzedék, gondolta.

Kaposváron viszont, ahol akkor kétségtelenül az ország egyik legjobb színháza működött, még fiatal szerepeket is alakíthatott, de már idősebbeket szintén. Ezt felmérte, és egy huszárvágással visszaszerződött oda. Ott jóformán le se jött a színpadról.

Adódott olyan szezon, hogy hat fontos bemutatója volt. Szerepei számát tekintve hazai rekordokat döntöget.

Lidérces alakok

Több mint húsz esztendeig játszott Kaposváron, és több mint tízig a Nemzetiben. Alföldi Róbert rendezésében, a Vadászjelenetek Alsó- Bajorországból előadásában falusi asszonyt adott, aki rájön, hogy homoszexuális a fia, és ezért, leginkább a környezete hatására, kitagadja.

Szomszédai bigottsága, gyűlölete átragad rá is. Így saját vérét taszítja el magától, teszi üldözötté, és közvetve hozzájárul a halálához. Megint egy lidérces alak. Ahogy A tanítónő Nagyasszonyaként is az volt az a nő, aki szintén tönkreteszi a fiát, mert nem engedi, hogy hozzámenjen az alacsony származásúnak ítélt tanítónőhöz.

Molnár a fennhéjázó előítéletesség tragikomikus természetrajzát mutatta be. A korlátoltsággal vegyített önképűség szobrát mintázta, azt a mifelénk oly gyakori embertípust, akit kitermelt a lefelé húzó magyar ugar. És aki akár gombamód szaporodik. Kisszerűsége fontos tényezővé válik. Ez a nagy színésznő ismeri a pitiáner kártevők lelkületét is. Tudja őket úgy ábrázolni, hogy röhögjünk rajtuk, és mégis megálljon a rettenettől a levegő.

És képes habkönnyűen szórakoztatni is. Soha nem felejtem el a Hyppolit, a lakájban, a Játékszínben, Schneidernéként, a felkapaszkodott újgazdag urizáló feleségeként.

Csupán majmolja az előkelőséget, csak utánozni igyekszik a művelteket, és ettől újra és újra röhejessé válik, hiszen hazugságon alapszik az egész élete. Ahogy hazugságon alapult Hitler náci propagandaminiszterének titkárnője, Brunhilde Pomselnek élete is. 103 évesen állt dokumentumfilmesek kamerája elé, és még akkor is bőszen tagadta, hogy ő bármiről is tudott volna.

Az Egy német sors előadásában, monodráma formájában, Molnár tolószékben ülve mondta és mondta Pomsel farkasvaksággal teli önfelmentéseit, és betöltötte a 6SZÍN színpadát. Bár Gobbels egykori titkárnőjének szavai hazugul kozmetikázzák a valóságot, Molnár egész jelenléte igazságot árasztott.

Belebújt ennek a nőnek a bőrébe, de valahogy mégis érződött a véleménye, mert óhatatlanul ott volt a deszkákon saját személyiségének tisztasága, hitele, humánuma. Az Emberi hang nem véletlenül volt az önálló estjének a címe.

Mindenét odaadta a pályának

Időnként hallatja a hangját társadalmi kérdésekben is. Ekkor is igencsak emberien.

Erős a szociális érzékenysége. Mindenét odaadta a pályának. Amikor választásra került a sor, hogy férjével, a nemrég elhunyt Eötvös Péter zeneszerzővel, akit fenntartás nélkül szeretett, külföldre tart-e a később be is következő világkarrierje érdekében, az itthon maradást választotta, a magánéletéért képtelen volt feladni a pályáját.

Túlélte azt is, hogy közös fiúk 26 évesen tragikus körülmények között meghalt. Másnap felment a színpadra, mert a Csárdáskirálynő előadásának élő televíziós közvetítése volt, és hatalmas lélekerővel, remekül eljátszotta Cecíliát, mókázott, ha arra volt szükség, de ott volt a mély fájdalom is az alakításában.

Amúgy is jellemző rá, hogy a tragikumot és a komikumot kiválóan tudja vegyíteni.

Az szintén jellemző, hogy amikor két Bors néni előadás között átvette a Kossuth-díját, azt a Kolibri Színház öltözőjében felejtette, mert valószínűleg akkor is inkább koncentrált a produkcióra, a játékára, mint a díjra.

Azt szokta mondani, hogy annyit ad vissza a pálya, amennyit belefektet a színész. Ő tényleg szinte az egész eddigi életét rááldozta. De rengeteget kap vissza is.

Tényleg csaknem az egész ország fenntartás nélkül szereti, mert nem „csak” nagy színész, hanem ritkaságszámba menően emberi is.


forrás: https://tudas.hu






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.